12.2.4 Marketingový mix
Ing. Hilda Rubintová
Účelom marketingového mixu je obsiahnutie a konkretizácia krokov organizácie, aby vzbudila dopyt po produkte. Tieto kroky sa rozdeľujú do štyroch oblastí.
Produkt
Produkt znamená nielen samotný výrobok alebo službu (tzv. jadro produktu), ale taktiež sortiment, kvalitu, design, obal, image výrobcu, značku, záruky, služby a ďalšie faktory, ktoré z pohľadu spotrebiteľa rozhodujú o tom, či a ako produkt uspokojí jeho očakávania.
Definícia marketingového mixu, teda výraz „marketingový mix”, sa prvýkrát použil v roku 1953 Neilom Bordenom. Významný marketér E. Jerome McCarthy navrhol klasifikáciu 4P v roku 1960, ktoré sa ujalo a používa dodnes. Výraz „marketingový mix” používajú publikácie o marketingu takmer štandardne a niektoré ho aj vysvetľujú.
Cena
Cena je hodnota vyjadrená v peniazoch, za ktorú sa produkt predáva. Myslíme tým aj zľavy, lehoty a platobné podmienky,…